
Što posjetiti u Splitu i okolici u 7 dana
13 lipnja, 2024
Hrvatska – Najbolja mjesta za obiteljski odmor?
14 lipnja, 2024Kada stižeš u Hrvatsku za ljetovanje, vjerojatno voziš autocestom kako bi što prije stigao do odredišta. No, oni koji ne bježe od zavoja, vidika i malo avanture cijenit će iskustvo vožnje "magistralom".
Ljeto. Vrućina. Odrađena je granična kontrola i napokon si u Hrvatskoj.
Sada, ovisno o tome odakle dolaziš, ali vrlo vjerojatno da ćeš se preko Zagreba uputiti prema jadranskoj obali.
Također, ako si više tip "Važno je putovanje, ne odredište!" osobe, onda te čeka prava mala avantura, jer hrvatske "D" ceste pružaju izvanredno iskustvo vožnje koje će svaki zaljubljenik u automobile znati cijeniti.
Osobno, vozio sam sportske automobile s više konjskih snaga nego što će ti ikada trebati, D-segment limuzine, crossovera i SUV-ova. Bilo je uvijek zabavno, ali poseban gušt su bile vožnje sa sportskim kupeima, posebno s ručnim mjenjačem i pogonom na stražnje kotače.
Prije nego krenemo na ovo putovanje, zamisli da si potpuno odmoran/na, rano je jutro, popio/la si svoju jutarnju kavu i na putu si prema Splitu.
Naš popis mjesta za prolazak (i poneka zaustavljanja) uključuje: Karlovac, Slunj, Plitvička jezera, Korenica, Udbina (bivša vojna zračna baza), Zrmanja, Knin, Miočić, Lemeško sedlo, Peruća jezero, Sinj i Split.
Prije svih svojih putovanja volim raspaliti onu pjesmu od Blues Brothers: "It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses."
Ti stihovi me uvijek ubace u dobro raspoloženje!
Od Zagreba do Karlovca
Kako bi što jednostavnije pojasnili ovo putovanje, zamislimo da naša vožnja počinje na autobusnom kolodvoru Zagreb.
Sama ruta nije previše komplicirana — grad zna biti malo prometan, ali tijekom ljeta u zoru, gužva još nije počela.
Vozit ćeš prema Lučkom duž Jadranske avenije — isti put koji vodi do naše najduže autoceste, A1, koja povezuje Zagreb s jugom. Kada prijeđeš rijeku Savu, bit ćeš u području Novog Zagreba i znat ćeš da ideš u pravom smjeru kad prođeš trgovački centar Arena Zagreb. Prije ulaska na autocestu skreni prema Puškarićevoj ulici, koja će te dalje voditi na cestu Gornjostupička.
Ovdje je cesta manje prometna i polako će te odvesti prema Jastrebarskom — to je hrvatska državna cesta D1.
Moj savjet je vjerno pratiti ograničenja brzine jer mnogi ljudi prelaze cestu uslijed nedostatka pješačkih prijelaza.
I da, odavde do Karlovca ima mnogo kamera. Ali, kad konačno stigneš u Karlovac, možeš se malo opustiti. Još uvijek ih možeš očekivati, ali ne toliko često.

Pontonski most u Karlovacu (Izvor: Visit Karlovac)

Pogled na Karlovac iz zraka (Izvor: Visit Karlovac)

Dvorac Dubovac (Izvor: Visit Karlovac)
Karlovac do Plitvičkih jezera
Do sada si već navikao/la na vožnju krivudavim cestama, tako da pokoji (manji) zavoj kroz nekolicinu malih sela neće puno remetiti ritam vožnje.
Uobičajena ograničenja brzine kretat će se od 40 km/h do 90 km/h.
Nije niti potrebno ići brže, inače ćeš propustiti prekrasnu panoramu. Ovako ćeš doživjeti Hrvatsku koja se razvila pod drugačijim kulturnim utjecajima u usporedbi s obalom.
Na ovoj stazi, tvoj prvi cilj koji trebaš dosegnuti bit će skromni, pomalo idilični grad Slunj.
Zašto Slunj?
Naselje smješteno na raskrižju rijeka Slunjčica i Korana, okružen nevjerojatnom zelenilom i netaknutom prirodom.
Zvuči cliché reći "netaknuta priroda", ali od Slunja do Knina, to je doista slučaj. Moj savjet je da definitivno napraviš pauzu ovdje.
Nije velik ni po čemu, znači možeš protegnuti noge pola sata, prošetati se do rijeke te pogledati slapove i opustiti um.
Na kraju, selo Rastoke čeka u dolini. Usudim se reći da nema bolje terapije.
Kada stigneš do Slunja, s lijeve strane bit će veliko parkiralište — ne možeš ga promašiti.
Odmah preko puta je nekoliko pekarnica, restorana brze hrane i kafića — ali moj savjet je da jednostavno prošetate, udahnete svježi zrak i nastavite dalje.

Selo Rastoke kod Slunja (Izvor: Unsplash)

Slapovi Rastoke (Izvor: Unsplash)
Plitvička jezera
Naš najveći i najpoznatiji nacionalni park; vjerojatno jedan od najpoznatijih nacionalnih parkova na svijetu. Da, to su Plitvička jezera.
Iako mi se stvarno sviđaju, ovo nije mjesto gdje bih ti preporučio da napraviš pauzu. Zašto?
Jer ćeš provesti barem pola dana istražujući ga u potpunosti — to nije vrsta mjesta gdje možeš samo kratko prošetati.
Dakle, za ovaj put, bolje ga je preskočiti. Uostalom, ovo je drugačije putovanje.
Ako ti je do spize, postoji nekoliko dobrih restorana duž ovog dijela rute, ali osobno, bilo bi mi teško napraviti pauzu sada, posebice nakon moje uobičajene kratke pauze u Slunju…
Pravo hrvatsko iskustvo "magistrale", dovest će te do sljedeće pauze u Korenici.

Plitvička jezera (Izvor: Unsplash)
Korenica
Osobno, prošao bih ovu lokaciju da nije jednog vrlo posebnog mjesta koje je postalo tradicija za gotovo svakog vozača koji ide prema Jadranskoj obali — ili od nje prema Zagrebu.
Iskreno, tkogod da se vozi magistralom, barem jednom u životu, napraviti će stanku u Restoranu Macola, popiti brzinsko piće (moj izbor je espresso) i objedovati.
Ako ste s djecom, onda ćete posebno uživati u tome, odnosno koga Macola ima kao glavnu atrakciju. Dva poznata smeđa medvjeda, Brundo i Mrki! Veliki pojas iza Macole je ograđeno samo za njih, gdje imaju dovoljno prostora za kretanje te se redovito brine o njima.
Kada završiš s pauzom, ubaci u brzinu i kreni prema jugu prema Kninu, prolazeći kroz Bjelopolje. Ono što te čeka je moj omiljeni dio ove rute.
The Real Deal
Čim prođeš Korenicu, očekuje te jedan od najboljih voznih terena u Hrvatskoj.
Čisto uzbuđenje koje svaki zaljubljenik u vožnju doživljava vozeći se ovim cestama; dok ceste flertuju s veličanstvenim krajolicima, horizont će zadirkivati vijugave ceste.
Imaj na umu, ovo je zabavni dio putovanja u bilo kojem vozilu. Ali kada vozis auto koje juri za zavojima kao da im se zamjerio — svako pritiskanje gasa šalje primjetan val snage koji te gura naprijed. Tada ćeš osjetiti tu sirovu, visceralnu povezanost s cestom.
Moja preporuka? Ako već nisi, isključi LDWS.
Oštro skretanje čini vožnu ovim dijelom ceste sličnijem plesu, ali s isključenim LDWS-om, većina iskusnih vozača vozit će u tangentnoj liniji.
Zašto? Zato što se tako minimizira upravljanje na krivudavim cestama. Naravno, poželjno je da već poznaješ cestu i uvijek imaš jasan pogled na vozila iz suprotnog smjera.
I dok plešeš ovaj automobilski ples, predivna panorama je pozornica na kojoj se predstava odvija. Bujno zelenilo, beskrajni pašnjaci s planinama u daljini — sve to i više pod ljetnim plavim nebom. Znat ćeš da si na pravom mjestu u pravo vrijeme.
Nemoj nikome otkriti ovu tajnu, ali volim malo ubaciti u gas na ovom dijelu — naravno, uz optimalne uvjete!
Udbinska zračna baza
Da bi znao/la da voziš pravim putem, u jednom trenutku moraš proći pored bivše zračne baze Udbina.
Dok putuješ prema jugu, bit će ti s lijeve strane, i primijetit ćeš dva stara tenka T-55 — stvarno ih ne možeš promašiti.
U mojoj glavi, ova lokacija je na pola puta do Splita, unatoč tome što karte tvrde da sam prošao i više. Cesta koja slijedi je nešto posebno. Samo promatraj kanjone sa strane kad god imaš priliku i osjetit ćeš nešto čarobno unutar sebe. Ako odlučiš stati radi panoramskog pogleda, vidjet ćeš izvor poznate rijeke Zrmanje.
Kažem ti, na autocesti, vozeći 130 km/h ili više, propustit ćeš ovo iskustvo… Prava raznolikost hrvatske unutrašnjosti stvarno dolazi do izražaja na ovim cestama, i šteta je da to netko propusti.
Skoro si tamo
Uskoro ćeš stići do Knina. Najednom, možda ćeš osjetiti da je vožnja bila prekratka. Nemoj brinuti, svi se tako osjećaju.
Zato ti nakon Knina preporučujem ovo.
Dok si u Kninu, pod nikakvim okolnostima ne slijedi oznake koje te vode prema Splitu. Vjeruj mi! Umjesto toga, uputi se prema Drnišu (grad poznat po pršutu).
Međutim, tu se nećeš zaustavljati, jer otprilike 15 minuta od Drniša vidjet ćeš raskrižje koje vodi prema selima Biočić i Miočić.
Kada idu prema Splitu, ljudi prolaze kroz selo Miočić prema Gradcu, a zatim preko rijeke Čikole prema cesti D56.
To je optimalniji put prema Splitu nego slijediti D1 iz Knina preko Sinja. Ipak, ovdje si zbog putovanja. Stoga, začinimo isto putovanje lijepim "lutanjima".
The Detour
U Miočiću, na vjerojatno najgoroj raskrsnici ikad (posebno za cestu koja ima takav promet tijekom cijele godine), ti nećeš ići ravno. Ne, ovdje ćeš skrenuti lijevo (sjeti se, idemo iz Zagreba prema Splitu).
Cilj je da stigneš do Lemeškog sedla.
Vozit ćeš se prema gore, upoznajući se s još više zavoja i još ljepšim pogledima na hrvatska sela. Kako završavaš svoj uspon, čeka te Lemeško sedlo.
To je relativno nepoznati dragulj, ali itekako vrijedan obilaska. Tijekom dana, vidjet ćeš zadivljujuće panorame; noću ćeš vidjeti svjetlucajuće galaktičko nebo na tamnom platnu.
Mogao/la bi pomisliti: "Zašto mi ovo govoriš?!" Pa, jednostavno je: govorim ti ovo jer znam da neće mnogi ljudi skrenuti ovuda, ali oni koji to učine, itekako će to cijeniti.
Većina ljudi staje ovdje prije nego krene u planinarenje prema Svilaji. Ali ja se ovdje zaustavljam samo zbog pogleda. Gole planine, grmlje i malo zelenila.
Ako išta, osjećat ćeš se kao da nema ničega osim tebe tu i u tom trenutku. "There is nothing in the desert, and no man needs nothing."
Prolazak kroz Peruću
Kada završiš zuriti u beskrajno ništa - a ipak sve, vrijeme je za nastavak.
Silazeći do Vrlike, sa strane ćeš vidjeti drugo najveće akumulacijsko jezero u Hrvatskoj — jezero Peruća. Prostire se gotovo cijelim putem od Vrlike do Sinja. Ponekad može presušiti, ali srećom, to je rijedak događaj, što znači da te čeka prava uživancija.
Dok prolaziš kroz to područje, proći ćeš kroz Hrvace, zatim Sinj, i u roku od 20 minuta trebao/la bi prilaziti Splitu preko Dugopolja, gdje vidiš izlaz na autocestu A1. Slijedeći D1, spustit ćeš se s Klisa, a s desne strane bit će ti poznata tvrđava Klis (ako već ne znaš, tamo su snimane scene dobro poznate serije — Igra prijestolja). Dok silaziš po D1 prema Splitu, pobrini se pratiti ograničenje brzine jer su postavljene kamere za kontrolu brzine.
Moj savjet je — otpustiti gas i prepusti gravitaciji da obavi posao.
Sama cesta ima mnoštvo zavoja te ćeš definitivno imati predivan pogled na poluotok na kojem je smješten Split, i sva okolna područja — uključujući otoke Brač, Čiovo i Šoltu.

Vožnja po Hrvatskoj (Izvor: Unsplash)
Savjeti za putovanje
Ako ideš na ovakvo putovanje po prvi put, možeš se zapitati ima li nešto na što posebno trebaš obratiti pozornost. U nastavku je sažetka moja tri najvažnija savjeta za ovo putovanje.
Savjet br. 1: Gorivo
Preporučujem ti da napuniš rezervoar prije nego kreneš na put. Hrvatska ima nekoliko benzinskih postaja, a najpoznatije su: Ina, Petrol; Lukoil, Shell i Tifon. Možeš naići i na neke manje, ali općenito su vrlo rijetke. Ako ti zatreba WC pauza, možeš je napraviti ovdje, kao i kupiti grickalice i piće za put. Od Zagreba do Splita, vjerojatno ćeš potrošiti malo više od pola rezervoara (stvarno ovisi o autu, vrsti motora i gorivu).
Savjet br. 2: Ograničenja brzine i kamere za brzinu
Malo je vjerojatno da ćeš biti sam/a na cesti, pa prati što rade i drugi vozači. Znaš onu, kad si u Rimu i sve to… Kao što je već spomenuto u tekstu, uobičajeno ograničenje brzine bit će od 40 km/h do 90 km/h. U svakom slučaju, prema zakonu u Hrvatskoj, mora postojati jasno vidljiv znak da te čeka kamera za brzinu — i ne brini, ako znaš kako izgledaju, vidjet ćeš sve potrebne znakove prije kamere. Zašto su kamere potrebne? Zato što postoje dijelovi ceste gdje stvarno možeš voziti brže od ograničenja, i većina vozača će to i učiniti. No, kako ima puno naseljenih područja, kamere su tu radi sigurnosti svih. Što se tiče lokacija kamera, većina će biti između Zagreba i Karlovca, nekoliko oko Plitvičkih jezera (ako se sjećam, ima samo jedna nakon Korenice) i zatim par nakon Knina, posebno prije Sinja.
Savjet br. 3: Policija
Ako voziš normalno, nemaš brige. Ali ponekad policija postavlja "radarske" postaje. Ako netko ispred tebe vozi brzo, bit ćeš u redu. Ako si jedini vozač/ica, možda će te zamoliti da se zaustaviš sa strane. Gledaj to s pozitivne strane, u Hrvatskoj (i općenito na Balkanu), postoji određena vrsta zajedništva u kojem će ti vozači koji dolaze iz suprotnog smjera blinkati sa žmigavcem. Svrha je ili upozoriti da ti svjetla nisu upaljena, da je ispred bila nesreća ili da policija čeka.
To je sve za sada — sretan put!